War and tragedy: the dramatic sense of the parodos of Agamemnon by Aeschylus

Main Article Content

David García Pérez

Abstract

Taking as a motive the reading of the Trojan War that Yannis Ritsos raises at the beginning of his poem Agamemnon, this paper proposes an analysis of the parodos of the homonymous poem by Aeschylus, through the sense that the tragedy charges from the fate of the Atridas, specifically of Agamemnon, the sacrifice of Iphigenia, its symbolic projection in the conflict with the Trojans and the pain involved in learning the avatars of destiny.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García Pérez, D. (2020). War and tragedy: the dramatic sense of the parodos of Agamemnon by Aeschylus. Synthesis, 27(1), e075. https://doi.org/10.24215/1851779Xe075
Section
Dossier: Lecturas corales. Esquilo
Author Biography

David García Pérez, Centro de Estudios Clásicos, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctor en Letras Clásicas por la Universidad Nacional Autónoma de México. Es Investigador Titular en el área de filología griega y literatura comparada, adscrito al Centro de Estudios Clásicos del Instituto de Investigaciones Filológicas (UNAM). Es profesor de Literatura griega arcaica y clásica en la Facultad de Filosofía y Letras (UNAM) y tutor del Posgrado en Letras. Actualmente participa en el proyecto del Diccionario Hispánico de la Tradición Clásica de la Universidad Complutense y en el proyecto «El coro trágico: función y evolución en las tragedias griega y latina y su traducción en la dramaturgia occidental» (Universidad de Valencia). Es traductor de Esquilo y de Lisias. En 2008 fue galardonado con el Reconocimiento Universidad Nacional para Jóvenes Académicos en el área de Docencia en Humanidades.

References

Bérard, V. (1924). Homère: L’Odyssée. Paris: Les Belles Lettres.

Bergson, L. (1982). Nochmals Artemis und Agamemnon. Hermes 110 (2), 137-145.

Denniston, J. D. y Page, D. (1957). Aeschylus: Agamemnon. Oxford: Clarendon Press.

Diehl, E. (1954). Anthologia lyrica graeca I. Leipzig-Berlin: Teubner.

Euben, J. P. (1982). Justice and the Oresteia. The American Political Science Review 76 (1), 22-33.

Frazer, J. G. (1921). Apollodorus: The Library, vols. I y II. Cambridge: Cambridge University Press.

Garcí­a Pérez, D. (2013). Esquilo: Prometeo encadenado. México: UNAM.

Goward, B. (2004). Telling Tragedy: Narrative Technique in Aeschylus, Sophocles and Euripides. London: Bristol Classical Press.

Iriarte Goñi, A. (1996). Democracia y tragedia: la era de Pericles. Madrid: Akal.

Kaimio, M. (1970). The Chorus of Greek Drama within the Light of the Person and Number Used. Helsinki: Societas Scientiarum Fennica.

Lesky, A. (2001) La tragedia griega. Barcelona: El acantilado.

Mikalson , J. D. (1991). Honor Thy Gods: Popular Religion in Greek Tragedy. Chapel Hill: The University of North Caroline Press.

Monsacré, H. (1998). Homère: Iliade, IX-XVI. Paris: Les Belles Lettres.

Neitzel, H. (1979). Artemis und Agamemnon in der Parodos des Aischyleischen ‘Agamemnon. Hermes 107 (1), 10-32.

Nussbaum, M. (1985). Aeschylus and Practical Conflict. Ethics 95 (2), 233-267.

Pérez Vega, A. (1983). Ovidio: Metamorfosis. Barcelona: Bruguera.

Reeves, Ch. H. (1960). The Parodos of Agamemnon. CJ 55 (4), 161-171.

Ritsos, Y. (2018). Agamenón. Barcelona: El acantilado.

Rizzo, S. (1991). Pausania: Viaggio in Grecia. Milano: BUR.

Rodrí­guez, A. F. (1980). Lí­rica griega arcaica. Madrid: Gredos.

Roth, P. (1993). The Theme of Corrupted Xenia in Aeschylus’ Oresteia. Mnemosyne 46 (1), 1-17.

Seaford, R. (2013). Aeschylus, Herakleitos and Pythagoreanism. En Cairms, D. (Ed.) Tragedy and Archaic Greek Thought (pp. 17-38). Wales: The Classical Pres of Wales.

Sommerstein, A. H. (2008) Aeschylus: Oresteia. Cambridge: Harvard University Press.

Torrano, J. (2013) Ésquilo: Orestéia I. Agamêmnon. Sí¢o Paulo: Iluminuras.

Vianello, P. (1986). Hesí­odo: Los trabajos y los dí­as. México: UNAM.

Most read articles by the same author(s)